Att.....


.... vara utanför....
Att inte passa in......

Det är en känsla jag levt med i många, många år.....
Ända sen skoltiden faktiskt.
Är man inte som alla andra i form av intressen o dyl i en lite småstad/Byhåla så blir det så...

Visst, jag hade väl kompisar i skolan men dom var väl kanske inte så schyssta i 8an-9an kan jag väl säga utan att gå in på detaljer.....
Då fick jag en pojkvän som var 18 år (jag var FJORTON, skulle fylla 15 till mitt försvar..) o hade bil.
Han var fr s.ö Öland så då fick jag massa vänner därnere o dom gillade bilar...

Jag var knappt 15 (tror jag..) när jag 1a gg åkte till Mantorp Park på Bilsport Summermeet o blev helt bilfrälst.
Att morsan o farsan bara släppte iväg mig... :)

Då var det ju gatbilarna som gällde, s k muskelbyggen..
När mina klasskompisar gick här hemma då var vi på bilträffar....
Vi kunde åka på fest till Kristianopel el Stallet i Vassmolösa.
När mina jämngamla klasskompisar satt o lyssnade på Depeche Mode, Boy George o de som var poppis då spelade vi Sven-Ingvars, Eddie Meduza o Mörbyligan :))
Ingen av mina klasskompisar kunde fatta vitsen med att åka runt i en bil..

När jag var knappt 20 så träffade jag en 9 år äldre kille som hade en Buick Limited cab -58 o det var då de riktiga jänkebilarna o rockabillyn kom in i livet.
Vi åkte södra halvan av Sverige runt på bilträffar o jag var chaufför.
Det var bilträffar, rockabillyfester o "raggarfester" som gällde.
Men aldrig, ALDRIG jag blivit illa behandlad el på annat sätt varit utsatt för nån som helst form av övergrepp inom den genren.

Dansbandsmusiken har gått genom livet som en röd tråd ända sen barnsben...
Mamma o pappa har alltid dansat, inte som jag som åker runt utan på kalas o fester.
Jo, när de var unga förstås, de träffades på fest nånstans i nån by med en dansbana.....
När jag var barn så fanns det nåt som hette Köpingsviks festplats strax innan Köpingsvik.

Där fanns en tombola, ett chokladhjul, en hästkarusell, nåt slags tält med leksaker o lite kläder å en korvmojj...
En ranglig lastbilsscen där dåtidens svensktoppsstjärnor uppträdde som Paul Paljett o Svenne & Lotta.
Å längst bort i dungen en liten enkel, skral scen med tak över där det spelades dansbandsmusik av de band som var poppis då (antar jag....)
Med kulörta lyktor runt om.. :)

Där började jag kliva runt med syrran, när vi var yngre så stod vi på pappas fötter hemma i köket..
Tror det kostade 5 kr för vuxen o 2-3 kr för barn typ..
På Lundegård var det dans flera ggr i veckan på den tiden.
Pappa kände ju vakterna så vi fick slinka in o lyssna lite på t ex Streaplers som var omåttligt stora då :).
Å det har följt mig genom hela livet av o till iaf.

Reden när jag var 15 år så började jag drömma om att tatuera mig..
Men det tog till 22 års ålder innan det blev av o det var nog bra.
Har aldrig en sekund ångrat mina motiv el att jag gjort det.

LS har ju betytt väldigt mycket för mig de senaste 5 åren främst men jag var på dom innan dess oxå men då åkte man ju in till Sandra så fort det var helg, spelade inte så stor vilka som spelade där.
Men jag har varit på LS med 38.2 i feber en gg.. :)
Idag är man i stort sett död vid det laget, haha !!

Jag har länge velat ha en LS tattoo men min fd ogillade skarpt mina tattoos...
Han missade aldrig ett tillfälle att påpeka det tyvärr...

Men nu sitter den där, oavsett vad som sker med LS så kommer dom finnas i min själ o hjärta resten av livet.
Deras musik kommer leva kvar..
De har gett mig så mycket glädje o lycka, hjälpt mig genom deras musik i svarta stunder.
LS är inte bara ett dansband, det är lika mycket rock'n'roll som Anders Nunstedt skrev idag i Expressen.
Säg det "dansband" som drar 4000- 5000 pers för en spelning på Classic Car Week i Rättvik??

Dansbandsnördar har ju alltid setts lite nedlåtande o överlägsenhet till av gemene man..
Men då är det konstigt att 800 000-900 000 pers går ut VARJE helg för att dans till dansbandsmusik.
Då är 1/10 av Sveriges befolkning lätt underutvecklade kan man säga av attityden hos gemene man..

Finns inget som får mig att tända till o bli så heligt förbannad som överlägsenhet o nedlåtande attityd oavsett vad det gäller el på annat sätt häckla el nedvärdera nåt.
Vare sig det gäller musiksmak, kungahuset el nån som är lite "udda"..
Alla har rätt att vara som man är o accepteras för det.

Hittills har jag inte träffat en man som som gjort det utan de haft synpunkter på kläder el hur man är.
Men kanske det är annorlunda denna gg??

Min LS-tattoo gjordes av Jens på Black Diamond Tattoo i Kalmar.
Jens är själv härifrån o han är mycket duktig.
Han var själv MYCKET nöjd med den...

Bilder fr hans studio...



Han har japanska koi (karp) fiskar i en liten damm..


Här är han igång...


Klart !! 
Kommer bli bättre när det röda lägger sig o den är läkt...


Noterna är inte ditsatta på måfå, det är noterna fr refrängen till en av JC's absolut finaste låtar, Österlenvisan som han skrivit.
Om du läser detta JC så hör gärna av dig, du fick mitt visitkort i lör :)
Nu dags för lite mat o sen blir det väl soffan...

HA EN SKÖN KVÄLL !!
Österlenvisan..


Här fr Rättvik på Classic Car Week..
Ni kan tänka er trycket framme vid scen när de drar igång...
Då är expresståget LS som allra ,allra bäst!!



Kommentarer

  1. Är glad för att du är nöjd med din tatuering och för att du fortsatt följa ditt hjärtas röst! Nej, det är verkligen inte enkelt att vara udda, att inte gå på trimgymnastik och jazzdans (som var det stora här i minlilla stad.) Men skål för oss alla som är udda!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Så härligt med en fin tatuering som symbol för något som är så viktigt för dig! Det är det jag tycker bäst om med tatueringar, att de står för något speciellt för just den som har tatueringen!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg